قوانین اجرای کوپلر جوشی میلگرد

قوانین-کوپلر-جوشی-میلگرد

 

قبل از اقدام به جوشکاری کوپلر جوشی آرماتور در سطح مورد نیاز، محل قرارگیری و جوشکاری عاری از هر گونه چربی و زنگ زدگی بوده و اقدام به تمیز کاری آن گردد. پس از جدا کردن درپوش کوپلر،اقدام به جوشکاری شود . (لازم به توضیح است که درپوش فوق جهت جلوگیری از ورود مواد خارجی به داخل کوپلر تعبیه شده،لذا پس از جوشکاری و سرد شدن کامل کوپلر،مجددادرپوش فوق را در کوپلر جاسازی نمایید ) از آمپر مناسب جهت جوشکاری استفاده گردد.

 

حتما بخوانید:ساخت کوپلر

 از هر گونه عملیات خنک کاری محل جوشکاری شده اکیدا" خودداری شود . جهت بستن آرماتور رزوه شده به کوپلر جوش شده پس از جداسازی درپوش آرماتور و درپوش کوپلر اقدام به بستن آرماتور نموده و با آچار مخصوص یا آچار لوله گیر آن را تا نتهای رزوه بسته و محکم نمایید ،در این حالت تمامی رزوه های آرماتوردرون کوپلر قرار می گیرند. دقت شود از الکترود معرفی شده جهت جوشکاری استفاده شده و ابعاد جوش به مقدارمشخص شده تامین گردد. جهت سهولت نظارت و کنترل اتصالات بسته شده ،توصیه می گردد پس از بستن کامل آرماتور ها به کوپلر از نشانه گذاری توسط رنگ قرمز بر روی کوپلرها استفاده شود. رعایت ونظارت بر استفاده از اتصالات مکانیکی مطابق آیین نامه بتن ایران و مقررات ملی ساختمان بر عهده کارفرما می باشد. 

مزایای استفاده از اجرای کوپلر در طراحی چیست؟

وصله مکانیکی یا کوپلر ابزاری است که می تواند باعث شود که برای اتصال میلگرد به یکدیگر نیازی به در کنار هم قرار گرفتن آنها نباشد. و تمامی محاسنی که به آن اشاره شد را در پروژه ایجاد نماید. کوپلر با ایجاد اتصال مکانیکی به صورت اتصال میلگردها به صورت سر به سر می تواند توجیه قابل ملاحظه از نظر اقتصادی، مهندسی و معماری داشته باشد.

بر اساس آیین نامه بتن نسبت فولاد به بتن در سطح مقطع اجزای سازه بتنی نمی ‌تواند از درصد مشخصی بیشتر باشد مثلا استفاده از بتن در مقاطع ستون با توجه به اورلب نباید بیشتر از ۸ درصد باشد، زیرا وصله مکانیکی سطح مقطع آرماتور دو برابر می شود از این رو باید نیمی از این عدد، یعنی ۴ درصد برای طراحی مقاطع ستون در نظر گرفته شود، این کاهش درصد موجب بزرگتر شدن ابعاد ستون در سازه بتنی خواهد شد. اگر در زمان طراحی استفاده از کوپلر مد نظر گرفته شود می توان ابعاد ستون را تا ۲۰ درصد از هر طرف کاهش داد.

علاوه بر حل مشکلات معماری کاهش ابعاد ستون می توان در هزینه جانبی مانند قالب بندی و بتن ریزی نیز صرفه جویی اقتصادی داشته باشد. تصمیم گیری برای استفاده از کوپلر و اتصال مکانیکی ای و جایگزینی آن به جای وصله پوششی بایست در مرحله طراحی و توسط محاسب سازه انجام گیرد. برای استفاده حداکثری از مزایای کوپلر و وصله مکانیکی باید پیش از از توجیه اقتصادی جایگزینی وصله اورلب با اتصال مکانیکی و صرفه جویی در مصرف میلگرد به پارامتر دیگری نیز توجه کرد و علاوه بر آگاه سازی محاسبین، از آن‌ها استفاده کوپلر را در سازه مطالبه کرد.

ejrakopler01

استفاده از کوپلر در طراحی سازه بتنی

آخرین اصلاحیه  بند 9-14-9-1 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران ویرایش سال ۹۲ اینگونه تغییر کرده است:  در قطعات فشاری سطح مقطع آرماتور طولی نباید کمتر از یک درصد و بیشتر از ۸ درصد سطح مقطع کل باشد.

بر اساس این بند از آیین نامه بتن ایران مجموع مساحت میلگرد استفاده شده در مقطع ستون در کل طول آن از ۸ درصد  کل  مساحت ستون بیشتر می باشد. از آنجایی که اجرای میلگرد به صورت یکپارچه در ستون امکان پذیر نیست و میلگرد موجود در بازار نهایت با طول ۱۲ متر عرضه می شود و برای اجرای صحیح آنها نیاز به وصله میلگرد و اتصال آنها به یکدیگر خواهد بود. اتصال میلگرد به یکدیگر با روش سنتی و معمول به صورت وصله پوششی یا اورلب به صورت قرارگیری میلگرد در کنار یکدیگر انجام می شود.

مقطع از ستون تحت نیروهای وارده نیازمند ۴۰ سانتی متر فولاد در مقطع باشد. با در نظر گرفتن نسبت فولاد به سطح مقطع برابر ۴ درصد حداقل مساحت سطح مقطع برابر هزار سانتی متر مربع می باشد که می توان آن را به صورت یک مقطع مستطیلی ۴۰ در ۲۵ سانتیمتر اجرا کرد.

 

حتما بخوانید:وصله مکانیکی چیست؟

در مقطعی که اتصال برقرار می شود مقدار میلگرد باید دوبرابر شود پس نسبت مساحت میلگرد به مساحت کل ستون در طراحی نمی‌تواند بیشتر از ۴ درصد باشد. کاهش درصد مساحت آرماتور در ستون از ۸ درصد به ۴ درصد باعث بزرگ شدن و افزایش ابعاد ستون می شود. اگر می توانستیم  میلگرد ها را به صورت یکپارچه اجرا کنیم یا در محل وصله به جای قرار دادن آنها در کنار یکدیگر آنها را در امتداد یکدیگر به هم وصل کنیم می‌توانستیم درصد نسبت آرماتور به سطح مقطع را به جای ۴ درصد ۸ درصد در نظر بگیریم.

با افزایش این نسبت به ۸ درصد در مثال قبل می توانستیم با فرض ثابت نگه داشتن یکی از اضلاع، اندازه ضلع دیگر مقطع را به نصف کاهش دهیم. البته باید به حداقل فاصله آرماتورها با یکدیگر توجه داشته باشیم. این کاهش سطح مقطع می تواند علاوه بر صرفه جویی در مقدار میلگرد، صرفه جویی قابل توجهی را در قالب بندی و بتن ریزی ایجاد نماید. علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، کاهش ابعاد ستون می تواند کمک شایانی را در طراحی معماری ساختمان به خصوص در طبقه پارکینگ به مهندسین و کارفرمایان بکند.

کاربرد کوپلر(وصله مکانیکی) و رزوه میلگرد در پروژه کوچک

مقرون به صرفه و اقتصادی بودن استفاده از کوپلر در پروژه کوچک ساختمانی و کوتاه مرتبه با بررسی چند ساختمان و محاسبه تفاوت هزینه ساخت در زمان استفاده از کوپلر میلگرد (وصله مکانیکی) و در زمان وصله میلگرد به صورت اورلب اشاره شده است. استفاده از کوپلر (وصله مکانیکی) در این سازه به طور حتم اقتصادی خواهد بود به شرط آن که پروسه و روند اجرای وصله مکانیکی به طور صحیح و به موقع طی شود.

با اجرای عملیات رزوه و اعزام تیم مجری رزوه به محل پروژه هزینه تمام شده به دلیل حذف هزینه های حمل و باربری میلگردها کمتر خواهد شد. این تصور بالاخص برای پروژه های کوچک و حتی بسیاری از پروژه های متوسط و بزرگ غلط می باشد.

ejrakopler02

در ساختمان کوچک و کوتاه مرتبه، اولین مشکل برای اجرای رزوه در محل پروژه عدم موافقت شرکت پیمانکار برای ارسال دستگاه برای تعداد کم رزوه به پروژه می باشد. به طور میانگین در هر طبقه از ساختمان بیشتر از چند صد رزوه نیاز نیست و میلگردبه همین اندازه خریداری می شود. معمولا دستمزد رزوه زنی این مقدار میلگرد از هزینه ایاب و ذهاب دستگاه به محل پروژه بیشتر می شود و هیچ شرکتی زیر باز این هزینه نمی رود. حتی اگر کارفرما این هزینه ایاب و ذهاب را تقبل کند باز هم هیچ شرکتی حاضر نیست دستگاه رزوه ای را که در هر شیفت کاری می تواند تا پانصد سر میلگرد را رزوه کند بر اساس مطلبی که پیش از این گفته شد تا چند روز در محل پروژه بدون درآمد قابل ملاحظه رها کند. 

استفاده از کوپلر و شروع کار عملیات رزوه زنی

یکی از مهم ترین عوامل برای اجرای صحیح و سریع وصله مکانیکی و کوپلر در سازه بتنی تصمیم گیری و حضور به موقع اکیپ اجرای رزوه در محل پروژه می باشد. در بسیاری از مواقع در هنگام حمل دستگاه به محل پروژه دستگاه دچار آسیب خواهد شد و در هنگام ورود دستگاه مجددا باید اورهال شود، در شروع کار عملیات رزوه زنی بازده روزانه تیم اجرایی بسیار کمتر از بازده تیم در حالت عادی می باشد. با اعمال فشار اکیپ آرماتور بند که منتظر میلگرد رزوه شده با سایزهای مختلف برای بستن شبکه آرماتور می باشند این بازده کمتر هم خواهد شد.

برای آماده سازی دستگاه ها، تجهیز کارگاه، اخذ نمونه تست های مربوطه از اتصالات مکانیکی و کوپلرهای وارد شده و ایجاد حداقل دپوی آرماتور برای چند روز اکیپ آرماتور بند و سایر موار مورد نیاز، تیم اجرای رزوه و دستگاه های رزوه زن باید بین یک هفته تا ده روز پیش از نیاز پروژه به میلگرد رزوه شده در محل پروژه حاضر شوند.

 

به این عوامل آماده نبودن ملزوماتی مانند جرثقیل یا تاور کرین را نیز می توان اضافه کرد. در بسیاری از موارد تیم نظارت پروژه عملیات رزوه را تا دریافت نتیجه آزمایش نمونه هایی که در محل پروژه گرفته شده اند متوقف می کند که این مورد می تواند سه تا چهار روز زمان را از اکیپ اجرایی تلف می کند. با توجه به تمامی این موارد لزوم ورود به موقع اکیپ اجرای رزوه به مجل پروژه کاملا مشخص می شود.

تاثیر رزوه میلگرد در وصله مکانیکی (کوپلر)

در صنعت ساختمان دو نوع رزوه بر روی میلگرد زده می شود. متداول ترین نوع رزوه ، رزوه براده بردار می باشد که به نوع اول شناخته شده است و معمولا به عنوان بولت در سازه فلزی استفاده می شود. در این نوع رزوه تیغه سطح میلگرد را می تراشد و در اثر این براده برداری میلگرد حدیده می شود. رزوه نوع اول سطح مقطع میلگرد کمتر می باشد و مهره ای که روی میلگرد بسته می شود چند شماره از میلگرد پایه کوچکتر است. در روش دوم که رزوه رولینگ است پروسه رزوه زنی کاملا متفاوت است.

ejrakopler03

 

ابتدا آج روی سطح میلگرد تراشیده می شود. سپس مغز میلگرد به وسیله غلتک دستگاه فشرده می شود و با فشار فرم داده می شود. حال پس از آج برداری سطح میلگرد، عمل براده برداری میلگرد اتفاق نمی افتد و از سطح مقطع میلگرد چیزی کم نخواهد شد. معمولا پس از تکمیل رزوه قطر نهایی میلگرد رزوه شده از میلگرد ابتدایی بیشتر است و فشار وارده باعث ازدیاد قطر می شود. در رزوه رولینگ از آنجا که از سطح مقطع میلگرد کم نمی شود، مقاومت میلگرد در اثر رزوه کردن کم نمی شود.

اجرای کوپلر در محل پروژه

در محل پروژه اولین مرحله برای رزوه کردن پس از برش میلگرد به قطعات مورد نیاز، آماده کردن سر میلگرد برای رزوه کردن است. برای آنکه سر میلگرد برای رزوه کردن آماده باشد، می بایست سر میلگرد ها کاملا صاف و به صورت نود درجه بریده شود.  برای این کار با ابزارالات مختلفی استفاده می شود. برای مثال: اره نواری، اره پروفیل بر، بره آتشی، اره مکانیکی و.... در صورتی که سر آرماتورها به صورت کاملا نود درجه بریده نشود در نوک آرماتورها رزوه هایی ناقص ایجاد می شود که مقاومت کافی را ندارند و جایگزین رزوه های کامل و مقاوم می شوند بنابراین اتصال مکانیکی مقاومت لازم را در کشش از خود نشان نخواهد داد.

پس از آماده سازی سر میلگردها میلگردها به وسیله جرثقیل و یا نیروی انسانی مقابل دستگاه قرار می گیرد و پس از آن برای رزوه کردن توسط اپراتور رزوه زنی وارد دستگاه شده و رزوه زده می شود. باید توجه داشت که رزوه زنی علاوه بر تکنسین دستگاه، به یک یا دو نفر نیروی انسانی، یا جرثقیل برای جابه جایی و چرخاندن میلگردها نیاز است که این عوامل بایست برای اجرای رزوه توسط کارفرما فراهم شود. پس از اجرای رزوه می بایست قطر رزوه ها توسط گیج های کنترل سایز رزوه کنترل شود. این گیج ها که به گیج های برو نرو معروف هستند، صرفا دو مهره هستند که بر روی رزوه بسته می شوند و قطر نهایی رزوه را در یک بازه مشخص کنترل می کنند. از طرف دیگر می توان برای مشخص کردن مناسب بودن قطر میلگرد، کوپلر را بر روی رزوه بست. در حالت استاندارد می بایست یک تا دو رزوه از کوپلر بیرون بماند و با دست بسته نشود. این دو رزوه می بایست به وسیله آچار در کوپلر محکم شود.

چگونه کوپلر(وصله مکانیکی) بر روی میلگرد بسته می شود؟

برای بستن کوپلر بر روی میلگرد می توان از آچار لوله گیر استفاده کرد. البته به دلیل آن که می بایست برای هر بار چرخاندن آچار یک بار دهانه آن را باز و بسته کرد که این امر باعث می شود بستن کوپلرها بسیار زمان بر باشد. برای حل این مشکل آچاری مخصوص طراحی شده که به آچار کوپلر معروف است. با توجه به فک طراحی شده برای این آچار، در هنگام اعمال نیرو فک با میلگرد درگیر می شود و در هنگام حرکت به سمت مخالف باز می شود. به عبارتی این فک مانند جغجغه عمل می کند.

به طور کلی پس از رزوه میلگرد توسط تیم رزوه زن میلگردها به آرماتوربند پروژه تحویل می شوند. بر خلاف اتصال میلگرد به صورت فورج که معمولا تیم پیمانکار میلگردها را در محل خود قرار داده و جوش می دهند و اکیپ آرماتوربند صرفا خاموتهای شبکه را می بندند. در اجرای اتصال مکانیکی، اکیپ رزوه زنی صرفا میلگردهای رزوه شده را در اختیار آنها قرار می دهند و بستن کوپلرها و اتصال میلگردها بر عهده آرماتوربند پروژه است.

 

یک و نیم تا دو رزوه آخر به صورت ناقص بر روی میلگرد ایجاد می شوند. این رزوه ها این امکان را می دهند تا با بازدید چشمی از بسته شدن صحیح و محکم بودن اتصال اطمینان حاصل شود. این رزوه ها که به صورت عمدی ناقض ایجاد می شوند باید تا انتها در درون کوپلر بسته شوند. در زمان بستن کوپلرها بر روی میلگرد می بایست با استفاده از آچار کوپلرها را تا حدی بست که این رزوه ها به درون کوپلر وارد شوند. در واقع با نیروی اعمال شده توسط آچار، رزوه های ناقصی که بر روی میلگرد وجود دارند توسط کوپلر کامل می شوند و با این نیرو، رزوه و کوپلر کاملا با هم یکی می شوند.

ejrakopler05

رزوه میلگرد در روش رولینگ با استفاده از دستگاه های رزوه رولینگی که برای اجرای اتصال مکانیکی طراحی شده اند، کاملا به صورت موازی اجرا نمی شوند و از هر سمت یک و نیم درجه زاویه دارند. بنابراین بستن کوپلر بر روی رزوه در ابتدا روان تر بوده و هر چه به انتهای رزوه نزدیک می شویم سخت تر می شود و یا به اصطلاح عامه لقی آن کمتر می شود. تا جایی که دو یا سه رزوه انتهایی میلگرد با دست بر روی کوپلر بسته نمی شود. و باید حتما از آچار برای بستن آنها استفاده کرد.

هر پیمانکار پیش از آغاز فعالیت خود در پروژه نیازمند زمانی برای تجهیز کارگاه می باشد. در صورت عدم تخصیص مناسب این زمان در آینده روال فعالیت پیمانکار به مشکل برخورد می کند. برای مثال دستگاه رزوه رولینگ پس از انتقال به محل پروژه نیازمند زمانی برای اورهال شدن و تنظیم مجدد برای شروع فعالیت خود می باشد علاوه بر این ساخت میز مناسب یکی از پارامترهایی است که می تواند کل فعالیت رزوه کاری را در طول پروژه تحت الشعاع قرار دهد. علاوه بر این مشکلاتی که ذکر شد معمولاً در این زمان از پروژه تیم‌هایی همچون آرماتوربند ها وارد فروش شده اند و برای ادامه فعالیت خود نیازمند آماده سازی سریع میلگرد ها توسط پیمانکار رزوه می باشند حال آنکه برش و رزوه آرماتورها نیازمند زمان است.

تصمیم‌گیری دیرهنگام استفاده از کوپلر (وصله مکانیکی) می‌تواند علاوه بر اخلال در روند پروژه هزینه زیادی را هم برای پیمانکاران و هم برای کارفرما به همراه داشته باشد. همینطور هزینه و مشکلات استفاده از کوپلر محاسن زیادی دارد که تصمیم گیری دیر هنگام می تواند پروژه را از آنها محروم نماید.


درباره ما

تکنیک تراش تولید تخصصی انواع کوپلر (وصله مکانیکی میلگرد) با بالاترین کیفیت در انواع  کوپلر استاندارد، کوپلر بغل پیچ، کوپلر تبدیل ، کوپلر میانی و ... 

خدمات رزوه میلگرد در سایزهای مختلف در محل پروژه یا کارخانه
فروش انواع دستگاه رزوه زن میلگرد و آچار کوپلر

تماس با ما

دفتر مرکزی:  تهران، بازار آهن شادآباد، بهاران 2، بلوک 33، پلاک107 

کارخانه: بزرگراه ازادگان ، خ عرفان ، شهرک صعتی بدر ، خیابان دهم ، پلاک 58 ، گروه صنعتی تکنیک تراش

تلفن : 66135404 -- 66314550

موبایل : 09122777455

دانلود کاتالوگ

Image