کوپلر جوشی سازه

j6

کوپلر جوشی سازه چیست؟

کاربرد کوپلر جوشی سازه در اتصال قطعات بتنی یا همان آرماتور فلزی به سازه فلزی می باشد.

جهت جوشکاری کوپلر جوشی باید دستورالعمل مربوطه دقیق اجرا شود، اپراتور جوشکاری باید صلاحیت لازم را داشته باشد.

 جوشکاری این کوپلر نیاز به پیش گرمایش نداشته و مطابق با دستورالعمل موجود در بسته بندی کوپلر ها،  قابل جوشکاری می باشد.

کوپلر جوشی سازه جهت میلگرد سایز 16 تا 50 تولید می شود،این کوپلر بیشتر در اتصال دیوار برشی به سازه فلزی مصرف میگردد. 

کوبلر جوشی سازه آرماتور در ۲ نوع متفاوت ۱ طرف جوش و ۲ طرف جوش وجود دارد. این کوپلر ها و قابلیت جوشکاری مستقیم بر روی آرماتور را ایجاد کرده و دارای استحکام نهایی بسیار خوبی هستند.

در واقع آن‌ها قابلیت جایگزین خوبی با کوپلر پیچی داشته و از نظر قیمت نیز ارزان‌تر می‌باشد.

نکته: این نوع از کولرهای میل‌گرد برای سایزهای ۱۶ تا ۴۰ تولید شده و توصیه می‌شود در آرماتور هایی مورد استفاده قرار گیرد که بیشتر از سایز ۲۵ میلی‌متر داشته باشند.

جوشکاری این کوپلرها نیاز به‌پیش گرمایش نداشته و مطابق با دستورالعمل انجام می‌شود.

 

قطر میلگرد  (mm  )

قطر خارجی  (mm  )

طول کوپلر  (mm  )

14

28

22

16

32

25

18

34

27

20

38

29

22

38

31

25

43

36

28

48

39

30

53

40

32

53

42

36

63

46

40

68

51

 

  

حتما بخوانید:کوپلر چیست؟

مراحل جوشکاری کوپلر جوشی سازه

  •  زمان استفاده از جوشکاری کوپلر جوشی آرماتور باید سطح مورد نیاز و محل قرارگیری جوشکاری فاقد هر گونه چربی و زنگ زدگی باشد از این رو قبل از جوشکاری کوپلر جوشی اقدام به تمیز کاری خواهیم کرد.
  • حال باید درپوش کوپلر را جدا کرد و سپس جوشکاری کوپلر جوشی را شروع کنیم ، این نکته را در نظر داشته باشید که درپوش کوپلر جهت جلوگیری از ورود مواد خارجی به داخل کوپلر طراحی شده، لذا پس از جوشکاری و سرد شدن کامل کوپلر، مجددا درپوش فوق را در کوپلر جاسازی نمایید، از آمپر مناسب جهت جوشکاری استفاده کنید.

 

joshisazeh04

 

  •  نباید عملیات خنک کاری محل جوشکاری شده انجام شود و باید واقعا از این کار خودداری کرد .

  

حتما بخوانید:ساخت کوپلر

  •  جهت بستن آرماتور رزوه شده به کوپلر جوش شده پس از جداسازی درپوش آرماتور و درپوش کوپلر اقدام به بستن آرماتور نموده و با آچار مخصوص قابل تهیه از شرکت تکنیک تراش یا آچار لوله گیر آن را تا انتهای رزوه بسته و محکم نمایید ،در این حالت تمامی رزوه های آرماتور درون کوپلر قرار می گیرند.
  •  دقت شود از الکترود معرفی شده جهت جوشکاری استفاده کنید و ابعاد جوش به مقدارمشخص شده تامین گردد.
  • جهت سهولت نظارت و کنترل اتصالات بسته شده، تکنیک تراش پیشنهاد میکند پس از بستن کامل آرماتور به کوپلر از نشانه گذاری توسط رنگ قرمز بر روی کوپلر استفاده شود .
  •  رعایت ونظارت بر استفاده از اتصالات مکانیکی مطابق آیین نامه بتن و مقررات ملی ساختمان بر عهده کارفرما می باشد .

مزایای کوپلر جوشی سازه چیست؟

  • کوپلر دارای مقاومت و تحمل بسیاری در مقایسه با میلگرد و قطعات مشابه است.
  • با کاربرد این قطعه، میتوان اقدام به تقسیم فشار وارده بر کل طول میلگرد نمود.
  • کوپلر جوشی سازه موجب کاهش تراکم میلگردها شده و سبب در امتداد قرار دادن میلگردها و میله ها می شود.
  • مزایای اقتصادی بسیاری مانند کاهش زمان در اجرای پروژه، انجام دادن راحت و سریع پروژه های مربوط به سازه، کم کردن وزن سازه، کاربرد در جاهایی که قابلیت نصب اتصالات در آن امکانپذیر نمی باشد، کاهش هزینه های خم کاری و… نیز از جمله فواید استفاده از کوپلر می باشد.

   

اولین مرحله برای رزوه کردن پس از برش میلگرد به قطعات مورد نیاز، آماده نمودن سر میلگرد است. برای این کار، باید سر میلگردها به صورت صاف و نود درجه، بریده شود.

از ابزار آلات مختلفی مانند اره نواری، اره پروفیل بر، اره مکانیکی، اره آتشی و... برای این کار استفاده می کنند.

توجه داشته باشید که اگر سر میلگردها به صورت نود درجه بریده نشوند، موجب ایجاد رزوه های ناقصی در نوک آرماتورها می شوند که مقاومت پایینی دارند.

پس اتصال مکانیکی، فاقد مقاومت لازم در کشش، خواهد بود. پس از آماده سازی سر میلگردها، میلگردها توسط جرثقیل و نیروی انسانی مقابل دستگاه، قرار گرفته و برای رزوه کردن، وارد دستگاه می شوند. سپس قطر رزوه ها، توسط گیج های کنترل سایز رزوه، کنترل می شوند.

joshisazeh05

وصله جوشی در وصله آرماتور

وصله جوشی برای وصله آرماتور با دو روش جوش دادن ۲ میله گرد بر روی یکدیگر از ۲ طریق صورت می‌گیرد.

روش اول فور جینگ نام دارد که ۲ سر آرماتور به وسیله شعله حاصل از گاز اکسیژن و استیلن تا حرارت ۱۳۰۰ درجه سیلیسیم سرخ‌شده و به شکل خمیری درمی‌آید.

اتصال جوشی نوک به نوک خمیری که به آن جوش الکتریکی تماسی می‌گویند به عملیات چین معروف بوده و در صورت اجرای صحیح در تست کشش از ناحیه وصله واقع خواهد شد.

اتصال پروژه این درصورتی مجاز است که قطر میل‌گردها برای فولادهای گرم لوت از ۱۰ میلی‌متر و برای فولادهای سرد از ۱۴ میلی‌متر کمتر نباشد باید قطر ۲ میلگرد اتصال نیز با یکدیگر متناسب بوده و نسبت بسهم مقطع ۲ مین گرد وصل شونده از یک‌ونیم تجاوز نشود.

بعد از آن ۲ آرماتور توسط جک هیدرولیک با فشار مناسب بر روی هم‌آمیخته شده و مقدار فشار پمپ باید به‌نحوی باشد که قطر محل جوش به اندازه‌ای حدود ۱ برابر قطر اولیه آرماتور برسد. 

وصله مکانیکی یا وصله جوشی می تواند در مقاطع با تراکم بالای آرماتورها، جایگزین مناسبی برای وصله های پوششی باشد.

در نتیجه بدلیل قرار گرفتن آرماتورها در امتداد یکدیگر، محور آن‌ها استحکام کافی و شکل‌پذیری مناسبی داشته باشد. درواقع این امر باعث می‌شود تا بتن و کرمو نشده و صرفه‌جویی در میزگردها و کاهش هزینه‌ها ایجاد شود.

  

حتما بخوانید:کوپلر چپ و راست

نکات مهمی که در وصله مکانیکی آرماتور ها باید صورت گیرد برای اجرای صحیح از وصله مکانیکی باید ۲ سر میل‌گرد ها به‌صورت کاملاً صاف و عمود بر محور طبیعی بریده‌شده قرار گرفته و این‌گونه قرارگیری باید به‌گونه‌ای باشد که نلغزد.

هنگام قرار گرفتن آرماتورهای درون گیره، نوک پیچ نباید بر روی عاج بسته شود و باید بین ۲ آچ میلگرد سور در صورت وارد آمدن فشار میل‌گردها نلغزد تا جوش از حالت استاندارد خود خارج نشود.

برای ایجاد ۱ حرارت یکنواخت باید شعله عمود بر آماتور بوده و میزگردها در مرکز شعله وصل شود این حرارت دادم باید تا زمان صورت گیرد که محل اتصال و اطراف آن به شکل خمیر مانند و سرخ‌شده تا اتصال به‌خوبی شکل گیرد. از ریختن آب بر روی محل جوش اکیداً خودداری کنید زیرا این کار باعث ترک خوردن و تردی فولاد می‌شود.

آیین نامه در مورد استفاده از کوپلر

برخی از بندهای آیین نامه، شامل موارد زیر می شود:

  • باید از کوپلرهای استاندارد، مطابق با بندهای ۴، ۳، ۱۴، ۱۹۱۲ در تمامی قسمت های سازه هایی که در مناطق خطر کمتر زلزله قرار دارند، استفاده نمود.
  • میزان مقاومت وصله، باید حداقل ۶.۱ برابر از مقاومت جاری شدگی آرماتور باشد.
  • در قطرهای بیش از ۳۶ میلی متر، نباید کوپلر را به کار برد.

قیمت کوپلر جوشی سازه در بازار ایران

قیمت خرید کوپلر در بازار، بر اساس فاکتورهای مختلفی، تعیین می شود. قیمت کوپلر جوشی سازه نیز ، به عوامل متعددی مانند نوسانات بازار ارز کشور و قیمت تهیه مواد اولیه بستگی دارد. پس نمیتوان به صورت قطعی، قیمت واحد و دقیقی برای خرید کوپلر جوشی سازه اعلام نمود.

 

اطلاعات تماس
جهت  استعلام قیمت خرید کوپلر با متخصصین تکنیک تراش تماس بگیرید:

تلفن : 66135404 - 66314550

موبایل : 09122777455

 


درباره ما

تکنیک تراش تولید تخصصی انواع کوپلر (وصله مکانیکی میلگرد) با بالاترین کیفیت در انواع  کوپلر استاندارد، کوپلر بغل پیچ، کوپلر تبدیل ، کوپلر میانی و ... 

خدمات رزوه میلگرد در سایزهای مختلف در محل پروژه یا کارخانه
فروش انواع دستگاه رزوه زن میلگرد و آچار کوپلر

تماس با ما

دفتر مرکزی:  تهران، بازار آهن شادآباد، بهاران 2، بلوک 33، پلاک107 

کارخانه: بزرگراه ازادگان ، خ عرفان ، شهرک صعتی بدر ، خیابان دهم ، پلاک 58 ، گروه صنعتی تکنیک تراش

تلفن : 66135404 -- 66314550

موبایل : 09122777455

دانلود کاتالوگ

Image